Občas vedeme diskuse o tom, jestli hráče tlačit do výkonu nebo ne. Často objevíme dávno objevené – že mnohdy je tlak velkou překážkou při dosahování optimálního výkonu. Přesto jsou chvíle, když může “dobře vedený“ tlak pomoci zvládnout překážku.

A tak mě napadá otázka: kolik tlaku je “akorát“?

Můžeme souhlasit s myšlenkou, že trénování je “směsicí“ přístupů, kdy je variabilita trenéra a schopnost adekvátně reagovat v právě probíhající situaci jeho největším uměním?

Pokud ano, pak zjistíme, že se na otázku “kolik tlaku je akorát“ nedá odpovědět univerzálně. Neboť žádná situace není úplně stejná…

A vlastně – také mě teď napadá – že žádný hráč není stejný. Ještě mi k tomu také dochází, že žádný hráč neprožívá situace stejně. Další myšlenka mi říká, že tím pádem také tlak prožívá každý hráč jinak

Teď jsem z toho zmatený:)

Musím si v tom udělat pořádek, protože z toho by vyplývala jistá věc: abych mohl využívat “tlak“ jako pomocníka a nikoli ničitele výkonu, potřebuji ZNÁT VELMI DOBŘE HRÁČE A TAKÉ TO, JAK NA TLAK REAGUJE, JAK HO PROŽÍVÁ A ZPRACOVÁVÁ, A TO DOKONCE NEJEN OBECNĚ, ALE PRÁVĚ TEN DEN, V TU CHVÍLI, V TEN OKAMŽIK…

To už je fakt složitá matika! Stejně, jako práce s lidmi…

Tak se mi zdá, že to trénování je vlastně takový určitý druh “UMĚNÍ PRÁCE S LIDMI“. Je to nepochybně zajímavý závěr, protože tomuto tématu se trenéři většinou zase až tak nevěnují. Rozměry hřiště a intervaly zatížení jsou pro ně důležitější. Chápu – tělo je potřeba vytrénovat!

Neméně důležité je rozumět tomu, KDO se v těch kloboučky vymezených obrazcích pohybuje…

Takže trénování není úplně a jen o „fyzickém“ sportu, ale také o lidech, kteří ho dělají…

Shrnutí:

Sport je o neustálé komunikaci a interakci lidí – tedy o vztazích a jejich vzájemném působení; když tuto myšlenku přijmeme, nutně se v této problematice potřebujeme vzdělávat; pochopíme-li vztahy a lidi, se kterými své vztahy prožíváme, je velmi pravděpodobné, že se nám bude lépe dařit také ve sportu a budeme v něm dosahovat lepších výsledků.

Jsem přesvědčený, že když sportovní trenér slyší spojení „lepší výsledky“, pohne obočím a minimálně to v něm vzbudí zvědavost. (…a v někom možná i zájem…)

Ctím myšlenku, že ROZVOJ HRÁČE ZAČÍNÁ ROZVOJEM JEHO TRENÉRA. Domluv si „zvědavou konzultaci zdarma“ a nakousni toto “horké téma“. Tvůj individuální rozvoj se tak stane posunem pro tvé hráče…

PS: Od 1.5. je k dispozici poslední díl trilogie Trenérský leadership s podtitulem VĚDOMÝ TRENÉR!

Pro toho, koho téma koučování, vedení hráčů, ale také problematika vzájemného sociálního působení v každodenní interakci zajímá, je e-book k dispozici za 99.- CZK na adrese michal@kosmal.cz.

Více než 120 stran inspirativních myšlenek a příběhů z praxe! Opět formou sebekoučovacího sešitu – desítky otevřených koučovacích otázek tě v nabízených tématech katapultují skokem vpřed! Stačí chtít:):)

Ti, kteří mají doma předcházející dva díly KOMUNIKACE V SOUVISLOSTECH a TRENÉRSKÉ DESATERO, obdrží tento díl grátis!

MICHAL KOSMÁL @ OSOBNÍ ROZVOJ NA MÍRU @ 2022

koučování / poradenství / diagnostika / mentální zdraví