Řeším to s trenéry opakovaně a stále dokola: předáváním instrukcí neučíme nic tvořivého. Učíme opakovat to, co považujeme za správné, bez možnosti využití autentičnosti jednotlivých hráčů, hráček. Ano, platí i pro fotbal ženský, kde je poslušnost ještě poslušnější…
–
Mířím dnes do období puberty, kde se otevírá zajímavé vývojové okno: učíme se chápat význam a smysl spolupráce a rozvíjet ji. A to na celý život, protože se jedná o důležitou sociální dovednost. Nástrojem spolupráce je – jak jinak – vzájemná komunikace. A tak se dostávám k tomu podstatnému…
–
Když vás puberťáci štvou a máte pocit, že “neposlouchají”, dejte jim možnost (vytvořte prostředí a příležitosti) mít na svět kolem sebe vliv. To znamená, že s nimi musíte mluvit. Věnovat se dialogu a to na úrovni “aktivního vnímání”. Nikoli posuzování názoru. Znovu zopakuji větu, kterou považuji za důležitou: mluvit “S” nimi, nikoli “NA” ně….
–
Tato kouzla fungují, dokonce dost dobře. Vzájemné třenice se obrušují, komunikace je kostruktivní, kolektivní vědomí roste. Všichni se učí, včetně trenéra. To vše má jednu podmínku…
–
Nadhled. Nadhled trenéra. Nadhled je sociální dovednost, troufnu si napsat – ctnost. Pochopit, že 14 letý kluk či dívka mají také názor (a často velmi zajímavý), dovoluje rozšířit trenérskou optiku a vlastní pochopení. A s tím už se dá něco dělat. Pokud to zní složitě, pak to možná složité je. Vyžaduje to přestat ukazovat na hráče a kouknout do zrcadla. A začít právě tam…
–
Největší rozvojový potenciál českého sportu není ve sportovcích. Ukrývá se v trenérech, jejich rozvoji, rozšíření uvědomění mimo kondiční a technicko-taktickou oblast. Kolektivní sport je charakteristický vzájemnou závislostí, která vyžaduje funkční spolupráci. Nástrojem spolupráce je – komunikace. Ta se nedá naučit tak, že budete v tréninku častěji běhat. Kopnout do míče také není až tak těžké.
NAUČIT HRÁČE PŘIHRÁT SI PROTO, ABYCHOM USPĚLI, už je mnohem náročnější…
MICHAL KOSMÁL @ OSOBNÍ ROZVOJ NA MÍRU @ 2024
leadership / koučink / mentální příprava / osobní pohoda