Řeším to s trenéry opakovaně a stále dokola: předáváním instrukcí neučíme nic tvořivého. Učíme opakovat to, co považujeme za správné, bez možnosti využití autentičnosti jednotlivých hráčů, hráček. Ano, platí i pro fotbal ženský, kde je poslušnost ještě poslušnější…
Mířím dnes do období puberty, kde se otevírá zajímavé vývojové okno: učíme se chápat význam a smysl spolupráce a rozvíjet ji. A to na celý život, protože se jedná o důležitou sociální dovednost. Nástrojem spolupráce je – jak jinak – vzájemná komunikace. A tak se dostávám k tomu podstatnému…
Když vás puberťáci štvou a máte pocit, že “neposlouchají”, dejte jim možnost (vytvořte prostředí a příležitosti) mít na svět kolem sebe vliv. To znamená, že s nimi musíte mluvit. Věnovat se dialogu a to na úrovni “aktivního vnímání”. Nikoli posuzování názoru. Znovu zopakuji větu, kterou považuji za důležitou: mluvit “S” nimi, nikoli “NA” ně….
Tato kouzla fungují, dokonce dost dobře. Vzájemné třenice se obrušují, komunikace je kostruktivní, kolektivní vědomí roste. Všichni se učí, včetně trenéra. To vše má jednu podmínku…
Nadhled. Nadhled trenéra. Nadhled je sociální dovednost, troufnu si napsat – ctnost. Pochopit, že 14 letý kluk či dívka mají také názor (a často velmi zajímavý), dovoluje rozšířit trenérskou optiku a vlastní pochopení. A s tím už se dá něco dělat. Pokud to zní složitě, pak to možná složité je. Vyžaduje to přestat ukazovat na hráče a kouknout do zrcadla. A začít právě tam…
Největší rozvojový potenciál českého sportu není ve sportovcích. Ukrývá se v trenérech, jejich rozvoji, rozšíření uvědomění mimo kondiční a technicko-taktickou oblast. Kolektivní sport je charakteristický vzájemnou závislostí, která vyžaduje funkční spolupráci. Nástrojem spolupráce je – komunikace. Ta se nedá naučit tak, že budete v tréninku častěji běhat. Kopnout do míče také není až tak těžké.
NAUČIT HRÁČE PŘIHRÁT SI PROTO, ABYCHOM USPĚLI, už je mnohem náročnější…
 
 
MICHAL KOSMÁL @ OSOBNÍ ROZVOJ NA MÍRU @ 2024

leadership / koučink / mentální příprava / osobní pohoda