Ve své praxi pokládám rodičům sportovců zdánlivě jednoduchou otázku: Jaké je vaše dítě?
Odpovědi obsahují mnoho různých informací: v pokoji má bordel, nechce se mu uklízet, do školy se neučí, jen když opravdu musí, strká se se sourozencem, s ničím nepomůže, vymýšlí si, odmítá jíst zeleninu atd.
Můžeme spolu konstatovat, že: všechna pojmenování označují rodičovská očekávání, jak by se dítě mělo chovat a co a jak by mělo dělat. Zároveň nesou cennou informaci o výchovných procesech v rodině…
Nikde však nevidíme informace o tom, jaké dítě “je“. Třeba zvídavé, veselé, tišší či živější, mazlivé, hodně samostatné, společenské, spokojené, komunikativní, pomalejší nebo hrr…
Všimněte si, že dítě neustále nahlížíme “dospělou optikou“ v rámci našich (často výkonových) očekávání. Srovnáváme své “představy o dítěti“ s tím, jaká je realita. Často jsme pak jako rodiče nespokojeni, koho nám to ten čáp vlastně přinesl.
Existuje “správný přístup“? Tedy způsob, jak dítě vychovávat? Nevím, mohu se jen pokusit:
- Správný přístup vede k přijetí zodpovědnosti za vedení svého dítěte
- Správný přístup je ten, který respektuje konkrétní osobnost dítěte
- Správný přístup je, když rodič dělá to, co žádá od svých dětí
- Správný přístup dovoluje chybovat: chyby dělat a také umět je uznat
- Správný přístup respektuje dítě jako plnohodnotnou bytost; dítě “není malé“ – to rodič “je velký“
- Správný přístup respektuje měnící se potřeby rostoucí bytosti
- Správný přístup vede k přiměřenému omezování a jasným pravidlům
- Správný přístup je postavený na neustálé vzájemné komunikaci
- Správný přístup vždy obsahuje soucit a laskavost
–
Jsi “správný rodič? Jsem já “správný rodič“?
Má odpověď je jasná: NEJSEM! A proč?
Rodičovství je na celý život. Přestože jsou mé děti dospělé a míří k samostatnosti, neuplyne den, kdy bych si na nich nepovšimnul něčeho, co jsem dosud neviděl či přehlížel. Každý den dovoluje smýšlet o dítěti jako o rovnoprávné bytosti, kterou mohu zkoumat, pozorovat a učit se chápat, jaká vlastně ve své nejhlubší podstatě je a jaké poselství mi do života vnáší.
To vše jen díky tomu, že se rodičem nerodíme, ale stáváme.
Prostřednictvím našich dětí jsou z nás znovu mladí studenti, jejichž úkolem je rozpoznávat nástrahy rodičovské role.
A uskutečňovat to nejlepší rodičovství, kterého jsme schopni…
Přeji mnoho “poznání” na vaší rodičovské cestě!
MICHAL KOSMÁL @ OSOBNÍ ROZVOJ NA MÍRU @ 2024
leadership / koučink / mentální příprava / osobní pohoda