Dnes uděláme hráče soudcem.

Budeme soudit toho, kdo tak často sám soudí. Protože on – trenér – také podává výkon!!!

Uvidíme, co z toho vzejde…

Součástí trenérské práce je neustálé hodnocení a posuzování hráčů. Jejich výkonů, chování, přístupu, stavu a naladění, motivace. Často jsou hráči “stříleni“ ostrými slovy, zasahováni jedovatými šípy pronikajícími až na kontakt s vnitřní osobní identitou. Neváhám napsat, že jsou tu a tam nehezky uráženi. Jsou napadáni – často zbytečně – jen proto, že trenér nemá pod kontrolou svůj vlastní výkon. Trenéři tak nevědomky a z neznalosti podlamují svou vlastní autoritu, důvěru a vztah s hráčem, který je naprosto klíčový pro vzájemnou spolupráci a učení! Pokud se tedy bavíme o sportu jako takovém – nikoli o výchově poslušných cvičených opiček.

Představme si situaci, kdy se jde trenér zodpovídat hráči za svůj výkon. Prostě si obrátíme gardy. Hráč se umí zeptat velmi zvědavě. Otázky míří k věci a dost “na tělo“.

Trenére?

Proč!

  • Proč pořád řveš na našeho beka, který hraje u naší lavičky? Vždyť přece víš, že mu to dělá zle a jeho výkon pak padá dolů?
  • Proč nám stále vytýkáš chyby, místo abys nás uklidnil a nasměroval jednoduchými pokyny k lepším řešením?
  • Proč se točíš jako panák na kolotoči při špatném hvizdu rozhodčího? Vždyť už se ti směje celý tým, jen máme strach ti to říct…
  • Proč nám nenecháš trošku osobního prostoru pro hru a neustále komentuješ každou přihrávku?
  • Proč si myslíš, že za organizaci obranné hry je zodpovědný jen brankář a děláš, že tam ostatní nejsou?
  • Proč po nás chceš něco, co jsme v tréninku nikdy nedělali?
  • Proč netoleruješ chybu? Ty děláš vždy a vše správně?
  • Proč často mluvíš o tom, co se stalo před chvílí, když už to není vůbec důležité?
  • A vůbec: Proč kritiku nevyvažuješ stejnou porcí podpory?

No, a je to! Občas (vlastně dost často) zapomínáme, že trenér podává také výkon. A že je to právě on, kdo nemá pod kontrolou své reakce, chování a jednání.

To, co vyžaduje od hráčů, sám neumí nabídnout…

Tedy soustředění, seberegulaci, trpělivost, zvládání rušivých vlivů…

Zajímavé je, že kdykoli trenér “zapracuje na své straně“, má to na hráče i celý tým vliv – často velmi pozitivní. Zajímavé také je, jak málo trenérů tento princip chápe a umí s ním pracovat. Možná se drží starého rčení, že: “Lidé neradi mění sami sebe, a proto zůstávají svázáni“.

Možná, že právě tady leží klíč k vytvoření “vhodnějšího prostředí“ pro výchovu budoucích šampiónů.

Kdo ví…

 

PS: Co je to vlastně ten „výkon“ trenéra? Co on „vykonává“?

Tak často se zajímáme o výkon svých hráčů, že si nevšímáme toho vlastního!!!

Více o „výkonu“ trenéra si můžete přečíst v  materiálu TRENÉRSKÝ LEADERSHIP: Komunikace v souvislostech.

Materiál není veřejně dostupný. Napsat si o PDF E-book  TRENÉRSKÝ LEADERSHIP: KOMUNIKACE V SOUVISLOSTECH můžete na michal@kosmal.cz. Cena materiálu je 99 CZK.

O materiál projevilo zájem již několik desítek trenérů a rodičů a já pevně věřím, že téma LEADERSHIP bude zvolna prorůstat do všech sportovních odvětví. Jinou možnost totiž nemáme: bič se unaví a cukr jednou dojde. Co pak? Více křiku? Více tlaku? Více viny? Více kritiky? Vždyť se na tu novou generaci podívejte! Nezbývá než posílit jiné trenérské i rodičovské kompetence

Jako bonus ZDARMA přidávám PDF E-book VĚDOMÝ TRENÉR: ZÁKLADNÍ ÚROVEŇ. Volně zpracované, hašteřivé myšlenky na téma vedení ve sportu. Součástí je také typologie lidského chování, která tolik ovlivňuje vzájemnou spolupráci. Témata velmi elegantně komentuje stále svěží a otevřený LUDĚK PROCHÁZKA, respektovaný odborník a autor webu o klidné výchově v neklidné době VÝCHOVA SRO 

 

MICHAL KOSMÁL @ OSOBNÍ ROZVOJ NA MÍRU @ 2022

koučování / poradenství / diagnostika / mentální zdraví