Za – tracené nikoli jako špatné, nevhodné, nechtěné. Za – tracené, jako ztracené, zapadlé, přehlížené, nevyužité…

Jen si to představ. Trenér Pepa I. říká svým hráčům:

Tady to dáte do strany…tady musí být pohyb…ideálně si to tady vyměníte …a mezitím je tu ta nabídka…všichni se posunujou…tady vytváříme příležitost k zakončení. Dejte si bacha, abyste tam neletěli jako minule, bezhlavě a bez rozmyslu. Trochu si počkejte, ti obránci jsou blbí a můžou tady zaváhat, a to je naše příležitost…

Tento „oznamovací“ způsob mám rád. Dost se toho dozvím o tom, jak hru vidí trenér a  jak by si to představoval. Jak by to hrál, kdyby byl na hřišti on. V tu chvíli můžu začít s trenérem pracovat a oslovit jeho „rozvojový potenciál“.

Udělám střih a volám Pepu II.

Trenér Pepa II. říká svým hráčům:

Kde si hledáš prostor, když to chceme hrát po stranách? Ukaž mi to, prosím… Aha… Jak na to reaguje zbytek týmu? Aha… Co v této pozici potřebuje od spoluhráčů hráč s míčem? Aha… Jak z toho vytvoříme příležitost k zakončení? Aha… Co můžeme udělat pro to, aby to zakončení bylo nebezpečné? Aha…

Tento „dotazovací“ způsob mám taky rád. Dost se toho dozvím o tom, jak hru vidí hráči. Jak jsou v ní „daleko“ = jak ji chápou. Také se dozvím, jak vnímají souvislosti ve hře týmu a jak rozumí vzájemné součinnosti. Objevím, jak jednotliví hráči vnímají „sebe ve hře“. Mám najednou před sebou „celý jejich příběh“.

Jaká úžasná příležitost začít ten příběh ovlivňovat a něco je naučit!!!

Netvrdím, že je vždy prostor pro otázky. Vím také, že pokud hráči tento způsob komunikace neznají, trvá týdny, než začnou zapojovat hlavu do „tělesného“ výkonu, který se snaží řídit trenér. Toto spojení hlavy a těla však stojí za tu námahu, protože tím „oslovuji potenciál“ hráče. Je to také způsob, jak podporovat rozvoj „herního myšlení“. Dokud hráč jen plní příkazy a mapy trenéra, není jeho mozek nucen vytvářet své vlastní scénáře. Ve hře se to projevuje neschopností řešit situace samostatně, konstruktivně. Opakem může být kreativita, nápaditost a překvapivost. Ta vzniká, když hráč „využívá svoji hlavu“, protože je zvyklý dostávat k tomu od trenéra prostor…

Mozek uvádíme do činnosti otázkou.

Někteří trenéři uvádějí hráče do činnosti pokynem, příkazem, oznámením vlastního řešení.

Drill, šablona i nápověda mají v tréninku své nutné místo. Stejně tak k tomu patří „rozvojový = učící“ styl komunikace a větší trpělivost trenéra, když chce své hráče něco naučit..

Nadhodím nyní „zatracenou“ otázku:

Jaký je vzájemný poměr plnění/drill/šablona vs. otázky/učení/tvoření v současné tréninkové praxi?

Snad stojí za to hledat v tomto tématu a učit hráče více „myslet vlastní hlavou“ a méně plnit nápady trenéra. Snad je to také cesta k rozvoji osobnosti hráče, jeho myšlení a herní samostatnosti. Snad – když naučíme trenéry méně mluvit a více naslouchat – pochopíme celý sportovní příběh i to, o co v něm vlastně jde.

Počkáme si. Uvidíme…

PS: Krásnou kapitolu O naslouchání (k čemu slouží, co přináší a jak zeefektivní práci trenéra) objevíte v e-booku Trenérské desatero, který si můžete pohodlně stáhnout na stránkách SMT Academy.

 

MICHAL KOSMÁL @ OSOBNÍ ROZVOJ NA MÍRU @ 2022

koučování / poradenství / diagnostika / mentální zdraví